Vi använder cookies (kakor) för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.
De cookies som är kategoriserade som ”Nödvändiga” lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen....
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
SHIDA SHAHABI
2018 släppte kompositören Shida Shahabi sitt debutalbum Homes som fick ett varmt bemötande av kritiker. Mojo Magazine beskrev det som “half-submerged music that rewards the attentive ear”. Sedan dess har hon släppt två EPs – Shifts och The Sea at the end – samt gjort en egen omarbetning av Beethovens ‘Piano Sonata No. 26’ för Deezers ‘Beethoven Recomposed’-projekt. I år släpptes hennes andra album Living Circle – en noggrant kalibrerad blandning av klassiska och elektroniska element. Albumet har en emotionell resonans som flyktigt flyter genom djupt atmosfäriska kompositioner genomsyrat av rik textur och lågmäld värme.
Shahabi har även gjort ledmotiv till bl.a. den prisvinnande filmen Falcon Lake (2022). Dessutom har hon varit del av kurerade live performances på prestigefyllda event såsom Max Richter och Yulia Mahrs Reflektor Festival på Hamburgs Elbphilharmonie och Film Fours säsongsöppnande av Summer Screen på Somerset House i London.
Shida Shahabi är uppväxt i ett hem fyllt med persisk 70-talspop och klassisk musik, men menar att ”det var miljön – mina föräldrar som fann glädje i att lyssna och sjunga – som formade min långvariga relation till musiken”. Vid elva års ålder började hon experimentera med egna kompositioner och när hon 2009 började på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm började hon integrera sina kreativa drifter med sin passion för konst. Det tog inte lång tid innan hon var en frilansande musiker som spelade med olika lokala band och artister, och efter slutet av sin utbildning började hon komponera för dans, film, teater och konstprojekt.
LYMLAND
Lymlands instrumentala musik sveper mellan bandeko, synthar och gitarrer. För Sonja Perander och Jerker Kaj har Lymland varit en musikalisk tillflyktsort över ett decennium. Deras femte album Drömfångar (2022) är inspelat med stort band och med många instrument. Sedan albumet släpptes har Perander och Kaj spelat in ett mer minimalistiskt album, delvis på kassettporta och delvis i Tambourine Studio i Malmö. På Mejeriets scen blandar Lymland akustiska instrument med det elektriskt förstärkta och bygger upp ett rum att kliva in i och upptäcka.