2018 släppte kompositören Shida Shahabi sitt debutalbum Homes som fick ett varmt bemötande av kritiker. Mojo Magazine beskrev det som “half-submerged music that rewards the attentive ear”. Sedan dess har hon släppt två EPs – Shifts och The Sea at the end – samt gjort en egen omarbetning av Beethovens ‘Piano Sonata No. 26’ för Deezers ‘Beethoven Recomposed’-projekt. I år släpptes hennes andra album Living Circle – en noggrant kalibrerad blandning av klassiska och elektroniska element. Albumet har en emotionell resonans som flyktigt flyter genom djupt atmosfäriska kompositioner genomsyrat av rik textur och lågmäld värme.
Shahabi har även gjort ledmotiv till bl.a. den prisvinnande filmen Falcon Lake (2022). Dessutom har hon varit del av kurerade live performances på prestigefyllda event såsom Max Richter och Yulia Mahrs Reflektor Festival på Hamburgs Elbphilharmonie och Film Fours säsongsöppnande av Summer Screen på Somerset House i London.
Shida Shahabi är uppväxt i ett hem fyllt med persisk 70-talspop och klassisk musik, men menar att ”det var miljön – mina föräldrar som fann glädje i att lyssna och sjunga – som formade min långvariga relation till musiken”. Vid elva års ålder började hon experimentera med egna kompositioner och när hon 2009 började på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm började hon integrera sina kreativa drifter med sin passion för konst. Det tog inte lång tid innan hon var en frilansande musiker som spelade med olika lokala band och artister, och efter slutet av sin utbildning började hon komponera för dans, film, teater och konstprojekt.