Vi använder cookies (kakor) för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.
De cookies som är kategoriserade som ”Nödvändiga” lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen....
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
Vad innebär det för en musiker att bryta ny mark som en av de första kvinnliga utövarna på ett instrument som varit starkt manligt kodat? Vilka hinder stöter man på? Vid kvällens Thursday Talk får vi möta tre framstående kvinnliga musiker som alla har gemensamt att de varit pionjärer på sina respektive instrument inom sin tradition. Ett spännande samtal med, såklart, livemusik!
Maya Yousef, ursprungligen från Syrien, numera bosatt i Storbritannien, och en av ytterst får kvinnliga professionella utövare av arabisk qanoun.
Jyotsna Srikanth, från Bangalore i södra Indien, en av världens främsta violinister inom den sydindiska karnatiska musiktraditionen, och en av de få kvinnorna att spela violin professionellt inom denna tradition.
Tina Quartey, slagverkare baserad i Malmö, med sin grund i den afrokubanska slagverkstraditionen, men som varit starkt drivande när det gäller att föra in slagverk som en integrerad del av den svenska och nordiska folkmusiken. En av få kvinnliga slagverkare inom denna tradition.
Som medmusikanter medverkar även Pär Moberg och Mats Edén, spelmän och lärare vid Musikhögskolan i Malmö.
FRI ENTRÉ
OBS! Våra evenemang är ofta fullsatta. Kom i god tid! Begränsat antal platser, ingen föranmälan. Tyvärr kan Kapellsalen inte nås med hiss eftersom den under överskådlig tid är ur funktion på grund av ett större fel.