Jonelle Twum – Waiting Tides

Waiting Tides
Jonelle Twum
Vernissage lördag 19 juli kl. 13 – 16
19 juli – 31 augusti

Waiting Tides är en separatutställning av Jonelle Twum. Utställningen vecklar ut sig som platsspecifika installationer över tre våningsplan och följer gester av vatten, språk och minne. I dess kärna finns havet—Atlanten—inte som bakgrund, utan som ett rastlöst vittne, en elementär bärare och en omärkt grav. Ett levande arkiv som rymmer slaveriets efterliv, migration och väntan som ett generationsarv i skiftande tidvatten och sedimenterade historier.

Utställningen hämtar resonans ur den svarta Atlanten, där minnet är flytande, nedsänkt och ständigt i rörelse. Havet är här inte tyst. Det minns. Det andas och bär de som förlorades under den transatlantiska slavhandeln och existerar i molekylära, mytiska och tidlösa former—närvarande i salt, i korall, i ström. Dess tidvatten drar och formar utställningens konturer, där personliga och politiska historier vecklas in i varandra.

Genom installationerna löper konstnärens mors migration till Sverige—en intim passage präglad av uppskjutna framtider, uteblivet erkännande och byråkratins långsamma våld. Hennes röst blir ett kärl, en egen ström, där privata erfarenheter flyter samman med vidare strömningar av förflyttning, vägran och överlevnad.

Varje våningsplan framkallar en distinkt men sammanhängande atmosfär. På bottenvåningen stiger ett spekulativt ljudlandskap från havsbotten. En skimrande svart matta förvandlar rummet till en nedsänkt värld där molekyl, korall och myt samexisterar. Språket driver omkring—abstrakt, fragmentariskt, ekande som under vatten. Första våningen iscensätter ett väntrum—bekant, avmätt, oroande. Ett kassettband skickat till konstnärens mor spelas på twi—delvis översatt, delvis undanhållet— där utelämnandena fungerar som både skydd och strategi. Det sista våningsplanet vänder sig inåt. Ett videoverk, I Think of Silences When I Think of You, väver samman arkivmaterial med tystnad och undertexter. Här framträder språket genom sin frånvaro, och tystnaden blir en egen form av tal. Intill bildar ihopsydda ID-foton—utgångna, ändrade, tomma —ett landskap av byråkratiska rester, ett arkiv över jaget, upphängt i igenkänningssystem.

Snarare än att erbjuda en lösning samlar Waiting Tides atmosfärer och relationer. Den lyssnar till röster som ekar utan att träda fram. Den överväger hur språk kan bli ett skydd, hur frånvaro kan vara en form av närvaro, hur väntan, likt havet, bär på en egen tyst kunskap. Det är i rummet mellan de drunknade och de levande, mellan minne och spekulation, mellan inandning och utandning som Waiting Tides tar form—skiftande, som havet, med varje återkomst.

Jonelle Twum är konstnär och filmskapare med en praktik som rör sig mellan film, installationer, ljud, text och teori. Hennes arbete kretsar kring teman som migration, minne, materialitet, kollektivitet, begär och kropp—ofta utforskade genom ett svartfeministiskt perspektiv och vardagens långsamma, uppmärksamma rytmer.

En central del av Twums praktik är Black Archives Sweden (BAS)—ett långsiktigt projekt som kritiskt och materiellt undersöker arkivet. Genom konstnärliga interventioner utforskar BAS arkivets villkor och vokabulär för liv, och föreslår nya sätt att närma sig historia och dess frånvaron. För Twum är arkivet både avbrott och möjlighet—en plats för spricka, sönderfall och andrum.

Hennes verk rör sig ofta i skärningspunkten mellan fiktion och minne, där spekulativa berättelser, tystnad och abstraktion används för att reflektera över det dolda och det bortträngda. Språket behandlas inte som ett redskap för klarhet, utan som en metod för skydd. Det talade ordet hålls ofta tillbaka, fragmenteras eller omdirigeras—ett uttryck för en vägran att göra svart liv helt tillgängligt för övervakningens, konsumtionens eller översättningens logiker.

I sin aktuella utställning Waiting Tides reflekterar Twum över väntan som ett tillstånd präglat av transatlantisk slavhandel, migration och byråkratiskt våld. Genom ljud, video och skulpturala installationer kopplar hon samman Atlantens havsbotten med samtida förvaringsmiljöer—platser där drömmar skjuts upp och identiteter hålls i limbo. Arbetet rör sig genom spekulativa ljudlandskap, personliga arkiv och intima gester av undandragande, och visar hur väntan kan rymma sorg, begär och överlevnad samtidigt.

Hennes senaste och kommande utställningar inkluderar: Göteborgs Internationella Konstbiennal (2025), Ställbergs Gruva (2025), Botkyrka Konsthall (2024) och Malmö Konsthall (2023).

För mer information: www.jonelletwum.com

Krediteringar
Tekniker – Jesper Veileby
Ljuddesign – André Taylor
Ljudmix och mastering – Tove Lidman
Curatoriskt stöd – Tawanda Appiah
Produktionsstöd– Michelle Demåne
Grafisk formgivning – Linda Hallstan
Dokumentation – Loc Vo
Utställningstext (Suspended time –– Black Liquid Breath)- Marie-Louise Richards

Krognoshusets team:
Jin Hwa Borstam (intendent)
Julia Andersson (utställningsvärd)

Särskilt tack till: Sarah Nakiito, Kim Demåne, Märta Bergkvist, Kristian Eliasson, Erica Lindberg, Bella Normark, Amanda Mwita Nyagake, Skånes konstförening och alla som har stöttat detta projekt och gjort utställningen möjlig.

Text och engelsk översättning: Jonelle Twum

Om tillgänglighet www.krognoshuset.se

Krognoshusets drivs med stöd av Lunds kommun och Kulturrådet

ENGLISH
Jonelle Twum
Opening: 19 July – 1- 4 pm
Exhibition dates: 19 July- 31 August
Gallery: Krognoshuset, Lund

Waiting Tides unfolds as a series of site-specific installations tracing gestures of water, language, and memory. At its core is the Atlantic—not as backdrop, but as restless witness, elemental carrier, and unmarked grave. The sea becomes a living archive of slavery, migration, and the generational condition of waiting.

Across three floors, fragments surface: submerged voices, withheld documents, partially translated tapes. Sound and image drift, dissolve, and reassemble—gesturing toward lives held in suspension, where speech fractures and recognition is delayed.

Threaded through the exhibition is the artist’s mother’s migration to Sweden—an intimate crossing shaped by bureaucratic violence, deferred futures, and refusal. Her voice becomes tide, echo, breath—folding personal history into collective memory.
Rather than offering resolution, Waiting Tides listens for what lingers: the unsaid, the untranslated, the withheld. It asks how language becomes shelter, how absence can be strategy, and how waiting—like the ocean—holds its own quiet knowledge.

Credits:
Technician – Jesper Veileby
Sound composition (A Requiem from the Deep) – André Taylor, sound mix (For Ernestina) – Kristian Eliasson
Curatorial support – Tawanda Appiah
Production support (Stitching Absence) – Michelle Demåne
Graphic design – Linda Hallstan, Documentation – Loc Vo
Exhibition text (Suspended time –– Black Liquid Breath)- Marie-Louise Richards

Krognoshuset team: Jin Hwa Borstam (Supervisor / Curator), Julia Andersson (Exhibition Guide)

Special thanks to: Sarah Nakiito, Kim Demåne, Märta Bergkvist, Kristian Eliasson, Erica Lindberg, Bella Normark, Amanda Mwita Nyagake, Skånes konstförening, and everyone who has supported this exhibition and made it possible. Many thanks to Krognoshuset and Konstföreningen Aura.

For more information, visit the artist’s website www.jonelletwum.com

Text and English Translation: Jonelle Twum

Accessibility
www.krognoshuset.se

Krognoshuset is supported by the City of Lund and the Swedish Arts Council.

Datum, Tider, Plats

Visa fler tider...
  • Krognoshuset
  • Konstföreningen Aura

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyheter och information för dig som driver verksamhet i stadskärnan eller på annat sätt är engagerad i utvecklingen av Lund City.
© 2025
Lund City. Alla rättigheter förbehållna.