Vi använder cookies (kakor) för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.
De cookies som är kategoriserade som ”Nödvändiga” lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen....
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.
Aslan Goisum. Prism
Lunds konsthall 10 februari – 12 maj 2024
Prism är en separatutställning av den i Berlin bosatta konstnären Aslan Goisum, född i Groznyj, Tjetjenien, 1991 och utbildad i Moskva, Gent och Amsterdam. Han har under ett dussintal år ställt ut flitigt både i och utanför Europa, men detta är hans första större utställning i Sverige. Vi är glada att kunna visa detta inträngande konstnärskap vid just denna tidpunkt, i just detta världsläge.
Utställningen omfattar tio verk, och fyra av dem har koncipierats och producerats särskilt för tillfället. Prism (2024), det nyaste verket som också lånat sin titel åt hela utställningen, består av tre LED-skärmar, sju meter höga, med videofilmer av en ung manlig aktörs kropp.
Skulpturinstallationerna Star, Table och Wheel (alla 2024) använder andra grundläggande geometriska former – cylindern, rektangeln, den femuddiga stjärnan – för att artikulera Goisums iakttagelser av hur imperiets visuella koder ännu formar vardagen i det som numera kan kallas norra Eurasien.
Spear (2023–24) är en installation med böcker insvepta i ljusrosa papper och utsatta för högst precisa skalpellsnitt. Object (2022) består av sju staketliknande skulpturer i svart pulverlackerat stål. Som konceptuell och visuell utlösare för verket fungerade Goisums besök på en kyrkogård utanför Almaty i Kazakstan.
De övriga existerande verk som tagits med i utställningen är videoverken Touch(2023) och Scythian Journey (2019) och två väggbaserade installationer med återvunna husnummer och gatuskyltar från Groznyj: Numbers (2015) och Fearsome (2011–).
Gästkurator: Anders Kreuger